4.11.TAXI DRIVER
Fitxa tècnica Títol: Taxi Driver Direcció: Martin Scorsese Pais: Estados Unidos Any: 1976 Duració: 113 min. Repartiment: Robert de Niro, Jodie Foster, Albert Brooks, Cybill Shepherd, Harvey Keitel, Peter Boyle, Leonard Harris. Guió: Paul Schrader Muntatge: Melvin Shapiro, Tom Rolf Música: Bernard Herrmann |
Sinopsi
Travis Bickle, un solitari i introvertit veterà de Vietnam, pateix insomni. Aquesta malaltia li permet aconseguir un treball com a taxista nocturn a Nova York. Pateix també ansietat i depressió perquè se sent progressivament rebutjat per la societat. Te poc contacte amb la gent, però observa amb desolació la violència amb la que s’enfonsa la ciutat de Nova York, coneix els ambients més degradats de prostitució, violència, abusos i a la vegada arriba a conèixer tots els ambients de la ciutat, des de les mansions residencials fins als barris baixos. A mida que van passant el dies Travis va entrant en un estat de paranoia en el que s’obsessiona amb netejar els carrers d’escòria, fins que un dia decideix passar a l’acció. Mentrestant coneix una joveneta, la Iris (Jodie Foster),i intenta convèncer-la de que abandoni la vida de prostituta. Finalment Travis es prendrà la justícia per la seva mà i matarà els proxenetes que n’abusen de la Iris.
Comentari
Travis es un veterà de la guerra de Vietnam. Des que va tornar de la guerra, pateix insomni i a causa d’això,es busca una feina de taxista nocturn. Es un alcohòlic depressiu.
El tipus de gent que l’envolta i que pot trobar al seu entorn, són persones amb un nivell de vida precari (com per exemple prostitutes, drogoaddictes, ell els anomena ‘bitxos’ i és testimoni de la gran quantitat de violència existent a la gran ciutat. Mostra un caràcter totalment asocial i l’únic que desitja és que els carrers siguin netejats ‘d’aquesta escòria’. Està molt ressentit amb la vida i a mesura que passen els dies, arriba a la paranoia.
De cop i volta, s’enamora d’una noia i fa tot el possible per saber com és ella, però en Travis es comporta d’una forma tan excèntrica que la noia el rebutja; veiem que té una gran incapacitat per relacionar-se amb el sexe oposat. En un dels viatges nocturns per la ciutat, una prostituta molt jove puja al seu cotxe suplicant-li que arranqui el més ràpid possible, però un home d’edat madura la treu del cotxe arrossegant-la i ell ni s’immuta; observem una certa despreocupació per els problemes aliens, ja que suposadament la guerra ‘l’ha fet de ferro’.Poc després, se n’adona que la seva vida es basa en la monotonia i la rutina i de cop i volta notem que desitja donar un canvi dràstic a tot el que l’envolta. Ho notem quan, mentre manté una conversa, s’inventa una vida que diu ser la seva però que realment no existeix, sinó que és la que a ell li agradaria tenir. D’alguna manera, necessita fer-se notar i a la vegada desplegar la ràbia contesa.
Es compra un arma i amb això la seva vida comença a donar un gir. Diguéssim que crea una segona personalitat, oposada a la que tenia anteriorment mostrant molta més seguretat en si mateix i en els seus actes.
A la vegada, es talla els cabells, signe de que vol enterrar l’antic Travis canviant el seu aspecte exterior, deixant-se una cresta en senyal de que té una ‘actitud de rebel·lia’. Intenta cometre actes vandàlics, però no se’n surt .
Durant un passeig pel barri, troba a la jove noia que anteriorment li havia demanat ajuda i la intenta convèncer per a que abandoni la miserable vida de prostituta.
Després d’impactants sessions de tirotejos amb els traficants de prostitutes, Travis convenç a l’Iris de que torni a casa amb els seus pares. Ell pretenia d’alguna manera acabar amb ‘ ‘la immundicia’ dels carrers i d’alguna manera ho aconsegueix.
És un cas típic d’ inadaptat desprès d’una experiència traumàtica com és la guerra. No es relaciona amb ningú, rebutja a la gent, pateix d’insomni, s’obsessiona i fins i tot desenvolupa una personalitat diferent a la seva que el permet portar a terme la seva paranoia, la seva obsessió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada